Antti Hagqvist

Antti Hagqvist on valmentaja sekä yksi merkittävä tekijä suomalaisen triathlonin nousun takana. Pyöräily on aina ollut iso osa Antin elämää, ja hän tunnustautuukin pyöräilyn sekakäyttäjäksi.

Antti Hagqvist saatetaan tuntea parhaiten Ristomatti Hakolan ja Alexander Stubbin valmentajana, mutta Hagqvistin opeilla treenaa iso joukko suomalaisia yritysjohtajia, triathlonisteja ja tavoitteellisia kuntoilijoita. Hagqvist työskenteli myös jo uransa lopettaneen Jussi Veikkasen valmentajana.

– Ajan maantietä, maastoa ja gravelia. Pyöräily on itselle läheisin liikuntamuoto hiihdon lisäksi. Eniten nautin pitkistä ja suhteellisen rauhallista lenkeistä, vaikka valtaosa lenkeistä on noin 1,5 tunnin mittaisia. Keväällä aloitan pyöräilyn maltilla ja nostan lenkkien pituuksia ja tehoja sitä mukaa kun kunto kehittyy, vaikka välillä ajan kovempiakin lenkkejä, niin ajamisen pitää olla aina ”helppoa”. En käytännössä koskaan aja kovaa, jos olotila ei ole hyvä, eikä ajaminen tunnu rennolta.

Pyörittäminen on tärkeää

Useiden eri lajien valmentajana Hagqvist kokee, että muiden lajien urheilijat eivät osaa välttämättä aina hyödyntää optimaalisesti pyöräilyä treenaamisessa.

– Monet pyöräilevät, mutta ajaminen on runttaamista, eikä pyörittämistä, jota pyöräilyn kuuluu olla. Lisäksi monet unohtavat, että esimerkiksi juoksun ja pyöräilyn kuormittavuus eri sykealueilla on ihan eri asia. Pyöräilyssä kynnysalueet ovat sykkeinä useimmiten 10–15 lyöntiä alhaisemmat kuin mitä vaikka juoksussa ja hiihdossa.

Pyöräilijän harjoittelussa kannattaa pitää maltti mukana. Hagqvistin mukaan klassinen virhe on, että määriä ja tehoja nostetaan liian nopeasti ylös.

– Tämä johtaa helposti siihen, että lihaksisto sekä hermosto ylikuormittuu ja lisäksi suorituksen taloudellisuus heikkenee. Kovaa ja paljon saa sekä pitää harjoitella, jos haluaa kehittyä ja menestyä, mutta ensin pitää oppia harjoittelemaan oikein. Kun suorituskykyä nostetaan ovat kovat harjoitukset keskiössä. Ilman niitä kapasiteetti suorituskyvylle ei voi nousta, mutta harjoittelun vastapainona pitää olla riittävästi lepoa ja palauttavaa harjoittelua, jotta varmistetaan superkompensaatio kovista treeneistä.

Sosiaalista toimintaa

Pyöräilyssä tehon säätäminen on helppoa. Antti nostaa pyöräilyn hienouksiin myös sen, että pyörällä näkee hienoja paikkoja ja pienessä porukassa tai vaikka vain yhden kaverin kanssa lenkkeillessä pyöräily on sosiaalista puuhaa.

– Pyöräilyn tulevaisuus näyttää lupaavalta. Pyöräily ei ole pelkästään liikuntamuoto, vaan se on erinomainen tapa liikkua, vaikka töihin. Sähköavusteiset pyörät tuovan lajin pariin uusia ihmisiä.

Tällä hetkellä Antti on viehättynyt erityisesti gravel-pyöräilyyn. Silti kesällä hienoilla keleillä suosikki on maantie ja syksyllä maasto. 

– Tunnustan olevani olosuhdekuski. Omat suosikkireitit ovat Lahti–Vierumäki ympäristössä olevat hiekkatiet sekä reitit. Koronakeväänä 2020 olin seitsemän viikkoa ”karanteenissa” Vierumäen vapaa-ajan asunnollamme ja löysin todella hienoja hiekkateitä ja polkuja, joissa on yllättävän paljon nousua.

Antti Hagqvistin pyörätärpit

  1. Aloita aina uusi kausi maltilla, niin määrien kuin tehojen suhteen. Hengitys- ja verenkiertoelimistö kestää huomattavasti paremmin rasitusta kuin lihakset, eli nosta määriä sekä tehoja lihaksia kuunnellen.
  2. Uskalla rytmittää harjoittelua, eli välillä voi vetää koviakin treenejä, jos niiden tekemiselle ei ole terveydellisiä esteitä, mutta niiden lisäksi on hyvä uskaltaa tehdä todella kevyitä ja palauttavia lenkkejä.
  3. Huolehdi yleisestä lihaskunto ja voimaharjoittelusta (1–2 krt viikossa), koska se auttaa ehkäisemään rasitusvammoja ja suorituskyky nousee