Emil Lindholm

Ralliautoilija Emil Lindholm ajaa Toni Gardemeisterin TGS Worldwide -tiimissä ŠKODA Fabia R5 Evolla. Myös Emil on innolla mukana Virtual Tour Finlandissa.

Emilille pyörä oli etenkin nuoruudessa tärkeä kulkuväline, kun perhe asui maalla eikä julkisia liikenneyhteyksiä ollut.

– Nykyään pyöräilen paljon paikallaan spinningpyörän selässä, mutta myös Helsingin keskustassa ja Inkoon maastossa luontoa ihaillen, Emil hymyilee.

Autourheilu edellyttää hyvää aerobista kuntoa, jonka avulla selviää ja pystyy keskittymään kolmipäiväisiin kilpailuihin.

– Kun syke voi suorituksen aikana parhaimmillaan nousta 180:een ja lämpötila saattaa auton sisällä kivuta pahimmilla helteillä kuudenkymmenen asteen tienoille, on kestävyyskunto ratkaisevassa roolissa suorituksen optimoimisessa. Tärkeitä ominaisuuksia on luonnollisesti myös nopea voimantuotto sekä lihaskestävyys, Lindholm kertoo.

Vaihtelua autoilulle

Emilin mukaan pyöräily istuu rallikuskin kiireiseen treeni- ja kilpailukalenteriin hyvin. Pyöräily tuo lenkkeilyn ja lihastreenin ohella vaihtelua harjoitteluun.

– Oma tavoitteeni onkin kehittää aerobista kestävyyttäni ja pyöräillä enemmän ulkona. Treenistäni reilut puolet koostuu aerobisesta harjoittelusta vaihtelevilla sykealueilla. Kilpailujen ulkopuolella tavoite on kestävyyskunnon kehittämisessä, kun taas kilpailujen alla, aikataulun salliessa, matalasykkeisellä harjoitelulla pyritään lihaksien ja keskushermoston palauttamiseen rasituksesta, Lindholm kertoo.

Polkupyöräily on Emilille oiva keino lisätä liikettä alavartaloon ja liikkua lyhyitä matkoja samalla kuntoillen.

– Pyöräily on loistava kuntoilulaji, ja kun itse useimmiten pyöräilen maaseudulla, pidän myös siitä, miten läsnä luonto on pyörän selässä. En ole koskaan kokeillut Downhill-pyöräilyä, mutta uskon että pitäisin lajin vauhdikkaasta ja adrenaliinintäyteisestä menosta!